Ambreiajul putem spune că face parte din consumabilele unui autoturism, deci, trebuie înlocuit după un anumit timp. Iată cum poți face proba ambreiajului defect și ce se întâmplă dacă acesta cedează în mers.
Sistemul de ambreiaj este compus din volantă, disc de ambreiaj, placa de presiune și rulmentul de presiune. Ambreiajul face legătura între cutia de viteze și motor.
La mașinile cu o cutie de viteze automată, sistemul de ambreiaj este acționat de computerul de bord. Acesta selectează automat treptele de viteză, în funcție de mai mulți factori, precum viteza sau presiunea aplicată pe pedala de accelerație.
La o mașină cu transmisie manuală șoferul trebuie să apese o pedală de ambreiaj de fiecare dată când schimbă treapta de viteză. Prin această manevră, motorul este decuplat de transmisie. După ce a fost selectată treapta dorită, se eliberează pedala de ambreiaj iar cutia de viteze este recuplată la motor.
Uzura unui ambreiaj diferă foarte mult în funcție de stilul de conducere al șoferului, de tipul vehiculului și de mediul în care e condus.
O schimbare agresivă a treptelor de viteză, în mod repetat, va uza prematur acest sistem.
Același lucru se întâmplă și în oraș sau în zonele cu pante abrupte, unde ambreiajul este foarte mult întrebuințat. Practic, cu cât schimbi mai des treptele de viteză, cu atât se va uza mai repede sistemul de ambreiaj, atât la o cutie manuală, cât și la una automată.
De obicei, durata de viață a unui ambreiaj e, în medie, între 130.000 și 180.000 de kilometri. Însă, la unele modele, kit-ul de ambreiaj trebuie schimbat după 80.000-100.000 km, în timp ce la altele poți rula chiar și 200.000 km fără a fi necesară înlocuirea acestuia.
Pentru că acest sistem mecanic este foarte des utilizat, o dată la ceva timp trebuie înlocuit.
Simptomele unui ambreiaj defect sunt, în general:
Mirosul neplăcut, asemănător cu cel de cauciuc ars, este primul semn că e posibil ca ambreiajul mașinii să se fi uzat. Acest miros poate fi generat, însă, și de o utilizare intensă a transmisiei. Dar dacă și accelerarea mașinii e lentă, atunci e foarte probabil să fie nevoie de un kit nou de ambreiaj.
Dacă sesizezi zgomote neobișnuite când schimbi treptele de viteză, atunci și acesta e un semn că ambreiajul e uzat. Și dacă observi sub pedala acestuia umezeală sau în zona pompei hidraulice, cu siguranță trebuie să ajungi cu mașina în service.
Uneori, când sistemul e uzat, va fi tot mai greu să schimbi vitezele, mai ales la temperaturi scăzute. Sau, poți constata că pedala de ambreiaj este ori foarte moale ori extrem de rigidă. În oricare dintre aceste situații, trebuie să apelezi la un mecanic sau service autorizat. Cel mai probabil, mașina ta va avea nevoie de un nou kit de ambreiaj.
Acest test înseamnă, de fapt, să fim atenți la simptomele descrise mai sus, când pornim de pe loc.
La mașinile cu transmisie manuală mai putem face, însă, câteva teste suplimentare.
Ne mai putem da seama că e uzat ambreiajul când urcăm o pantă, de exemplu, și constatăm că motorul se turează prea tare. Practic, așa cum mai spun unii mecanici, ambreiajul începe să patineze. Asta înseamnă că transmisia nu mai e cuplată corect la motor.
Un alt test pe care-l mai fac șoferii este cel din viteza a 5-a. Cu mașina staționată, motorul pornit și frâna de mână trasă, cuplați în treapta maximă a cutiei de viteze. Apoi, apeși ușor accelerația și ridici lent piciorul de pe ambreiaj. În mod normal, motorul va „muri” aproape imediat. Dar, cu cât ambreiajul este mai uzat, cu atât va dura mai mult până când motorul se va opri.
Un alt test este cel al vitezei de accelerație. Cu cât ambreiajul este mai uzat, cu atât accelerația va fi mai lentă. De exemplu, dacă în mod normal mașina atinge 60 km/h în 4-5 secunde, să zicem, când ambreiajul e uzat, această viteză va fi atinsă în 6-8 sau chiar 10 secunde.
Dacă se întâmplă ca ambreiajul să cedeze în mers, trebuie să oprești cât mai repede pe dreapta. Cel mai probabil, nu vei mai putea să pleci de pe loc, deci va trebui să chemi o mașină de tractare.